tag:blogger.com,1999:blog-2154760979385019060.post3218794825116677730..comments2020-05-20T18:51:32.736+02:00Comments on Ann Olines blogg: Lese, lese, ...Ann Oline Vuttudalhttp://www.blogger.com/profile/01458532227537057766noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2154760979385019060.post-66347417897447907312011-10-05T15:56:39.161+02:002011-10-05T15:56:39.161+02:00Prøver å få lagt inn kommentarer, bytta til firefo...Prøver å få lagt inn kommentarer, bytta til firefox...håper det går nåTor Bitustøylhttps://www.blogger.com/profile/16930601770665472086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2154760979385019060.post-13605509867190798212011-10-05T12:18:49.134+02:002011-10-05T12:18:49.134+02:00Jeg fattet spesiell interesse for punkt 3 i ditt i...Jeg fattet spesiell interesse for punkt 3 i ditt innlegg, Ann Oline. Og i denne sammenheng de maktforskyvninger innføringen av de nye teknologiene kan få innad i personalet.<br />I innføringen av nye teknologier kan det se ut al lærere som har vært i jobben i en årrekke har vært spesielt skeptiske til innføringen av nye teknologier. Det er de lærerne som hele tiden har vært vant til å ha en ledende rolle blant kollegiet og i klasserommet på bakgrunn av sin faglige og pedagogiske tyngde. <br /><br />Erstad og Hauge (2011,s. 50) skriver at “Også andre studier har vist at digitale medier isolert sett ikke påvirker læringsprosesser og resultater i særlig stor grad (se for eksempel Rasmussen og Ludvigsen 2010,Erstad 2004)”.<br /><br />Hvordan kan vi få de til å se nytten av de nye teknologiene i deres pedagogiske virksomhet med <br />utgangspunkt i sitatet ovenfor? Er det eneste argumentet vi har at de digitale verktøy er den femte grunnleggende ferdighet?<br /><br />Her mener jeg vi har en stor utfordring med tanke på å forankre endringsprosesser i hele organisasjonen. <br />Hvis vi ikke klarer å forankre dette i organisasjonen er jeg redd vi vil få mange “små skoler i skolen”. Mange små skoler som driver sin egen lille praksis..Franks blogghttps://www.blogger.com/profile/09362259429603075275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2154760979385019060.post-13699712418707382912011-09-27T18:55:19.415+02:002011-09-27T18:55:19.415+02:00Jeg ble opptatt av noe av det samme som deg Nils P...Jeg ble opptatt av noe av det samme som deg Nils Petter. Du referer til de andre mediene som skulle reformerer skolehverdagen, men ikke gjør det. Erstad og Hauge viser til en undersøkelse av Cuban (1986) som viser at historisk sett, kan ny teknologi i beste fall ses på som et supplement til boka. De sier også at Cuban (2001) setter fingeren på et ømt punkt når har setter søkelyset på store teknologi investeringer og manglende bruk og resultat i undervisningen. (Erstad og Hauge (red.), 2011, s. 68) Jeg tenker at i dette perspektivet er det kanskje fortrøstningsfullt når Klette (2004) sier, at det kan ta opptil to tiår før en ser effekt av igangsatte reformer? (Erstad og Hauge (red.), 2011, s. 55) Det gjelder å ikke gi seg ……..Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2154760979385019060.post-10577153215057136192011-09-27T14:10:45.741+02:002011-09-27T14:10:45.741+02:00Takk for et fint innlegg, Ann Oline! Slutter meg t...Takk for et fint innlegg, Ann Oline! Slutter meg til Nils Petter (som jeg ser har løst sine problemer med å få lagt inn kommentarer ved å opprette Wordpress-identitet). <br />Du siterer ERstad og Hauge: ”Objektet for læringsarbeidet, det elevene og organisasjonen skal arbeide mot og sitte igjen med etter endt arbeid, er dermed noe som må tilkjempes og utvikles i samspill mellom deltakerne, målet for arbeidet og teknologibruken.” s78 (min understreking). <br /><br />Og så skulle jeg gjerne hørt mer om hvordan denne kampen utkjempes rundt omkring på skolene!KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2154760979385019060.post-72273982950880597542011-09-27T10:08:46.232+02:002011-09-27T10:08:46.232+02:00Ser ut til at du har kommet godt i gang med lesing...Ser ut til at du har kommet godt i gang med lesinga.<br /><br />Hovedlinjene du peker på er absolutt viktige, og jeg tenker at linje 2 og 3 er ekstra spennende. <br /> 2) De digitale teknologiene skaper et fornyet behov for å tenke gjennom fysiske, sosiale og pedagogiske strukturer for arbeidet i skolen og arbeidsrutinene til elever og lærere. <br />Alt er mulig, eller er det det? Det gir i allefall rom for å tenke utradisjonelt. Kanskje får vi i fremtida det "John Bing´ske" science fiction klasserommet som 80-tallet drømte om (selv om en del skoler som gjør der veldig godt i internasjonale tester har minimal bruk av IKT i klasserommet). Det er fristende å dra inn også andre medier som skulle "revolusjonere" skolehverdagen. F.eks film og video. Jeg har ingen problemer med å se for meg undervisning der film kunne og kanskje burde spilt en større rolle enn læreboka, men den gjør det ikke. <br /><br />3) Mange digitale teknologier bryter med makt og ansvarsforhold når det gjelder valg av læringsformer og kunnskaper (kan føre til at lærere og ledere blir satt på sidelinjen). <br /><br />Tufte peker på barn og unges bruk av mediakulturen som en "parallell skole" (Erstad og Hauge s.48, 2011). En kompetanse de tilegner seg uten en overordnet plan, men etter "need to know" prinsippet. <br />Hvem skal definerer hva som er viktig og riktig, og for hvem? <br /><br />Din siste refleksjon er jeg fullstendig enig i.Anonymousnoreply@blogger.com