torsdag 27. oktober 2011

Skolevandring

I dag har jeg vært på kurs med Torill Scharning Lund fra Skien, det ble henne istedet for Hilde Schjerven fra BroAschehoug. Hun hadde mye vettugt å si om skolevandring. 

Hele tiden fram til lunsj brukte hun på å gi oss en referanseramme, trekke opp et bakteppe for skolevandring som pedagogisk verktøy for skoleledelsen. Der var det mye "god mat" for en som studerer skoleledelse. Hun brukte bl.a Carolyn Dawney, John Hattie, Vivian Robinson og Lars Qvortrup som kilder for sitt framlegg. Lærende organisasjoner var på sakskartet, det samme var skoleledelse og hva som er vesentlig i utøvelsen av lederskapet.

Tiden etter lunsj brukte hun til å beskrive skolevandring i praksis. Det var for så vidt gammelt nytt for de av oss som har lest litt her og der om skolevandring. Vi prøvde oss også på et rollespill av en oppfølgingssamtale. Høydepunktet kom med alle de tilbakemeldingene som lærere og skoleledere hadde gitt på skolevandring, og som var nedfelt skriftlig i kommentarer og utsagn. Der kom begrunnelsen for å gjennomføre skolevandring. Det var alt fra at ledelsen får med seg mer enn det lærerne trodde til ledelsen oppdaget nye sider ved enkelte lærere. 

Jeg sitter igjen med en følelse av at ingen ting av det jeg hørte i dag var revolusjonerende nytt, men det var systematisering av ting det er lurt at ledelsen setter i gang og gjennomfører. Og jeg syntes det var en oppmuntrende og inspirerende dag. 

Som en bonus traff jeg to av mine medstudenter på EVU-skoleledelse der :)  

5 kommentarer:

  1. Enig Ann Oline, det var en inspirerende dag. Fikk også i dag noen gullkorn som kan brukes i flere sammenhenger. Et som er svært relevant i forbindelse videreutdanningen vi holder på med for tiden:"Kunnskap er svarene du kan gi, klokskap er spørsmålene du kan stille" ;-)

    SvarSlett
  2. Driver du med skolevandring sjøl Ann Oline? Og er det noen sammenheng mellom skolevandring og det digitale?

    SvarSlett
  3. Driver ikke med skolevandring ennå, men har store planer. Skrev oppgave under modul 4 der skolevandring var temaet. Lagde rett og slett en plan for implementering, basert på det jeg har lest av Siv Skrøwset og Anders Lehn, og intervju jeg har gjort med en rektor som har holdt på med skolevandring ett års tid.

    Kommer tilbake til sammenhengen i et blogginnlegg. Snart :)

    SvarSlett
  4. Vi hadde også Torill Scharning Lund som foredragsholder på vår skole i forbindelse med skolevandring. jeg vil gjerne referere til en av lærerne vår som kom med et utsagn som fikk meg til å måpe. Han sa "at det føltes som å kjøre opp på nytt". Heldigvis ble han kvalt av de andre lærerne sin positive mottakelse. Vi skal sammen med lærerne utarbeide kriteriene for skolevandringen kommende tirsdag i en egen fellesøkt. Kommer gjerne tilbake med resultatet. Har du noen tips om hva du synes er sentralt i skolevandring?

    SvarSlett
  5. Hei Frank. Beklager seint svar, men dog...
    Sentralt i skolevandring er vel i mine øyne dialogen mellom skolevandrer/leder og utøvende lærer. Det er i denne dialogen ny kunnskap, og kanskje ny erkjennelse, skapes.

    Siden jeg har kun teoretisk kjennskap til skolevandring er jeg veldig interessert i å høre hvordan praksisen din blir.... F.eks å høre hvilke kriterier dere vil gå for, og hvordan observasjonenen går, og ikke minst veiledningssamtalene.

    I min kommune er vi skolelederne bare på snakkestadiet, ennå. Noe av det vi snakker om, da, er det å prøve ut observasjoner og veiledningssamtaler på hverandre, rett og slett bruke hverandre som prøvekaniner. For det bør være en viss kvalitet når vi begynner på skolevandring med lærerne våre. Tror vi.

    Gleder meg til å høre mer om hvordan det går

    SvarSlett